Negativní emoce a zdraví - jak spolu souvisí?

Chcete se na podzim vyhnout chřipkám a nachlazení? Víc se smějte, odpočívejte a vyhraďte si čas sami na sebe. Psychická pohoda se totiž výrazně podílí na schopnosti našeho těla, odolat zákeřným bacilům. 

Doba stresová

Období, kdy vyměňujeme tílka za svetry s sebou obvykle přináší vlnu nachlazení, chřipek a viróz. Současně tomu nahrává i přechod z letní dovolenkové nálady zpátky do zaměstnání, kdy jsme namísto palem a racků obklopeni starostmi a hromadami úkolů.

Vlivu stresu na zdraví se vědci v posledních pár desítkách let intenzivně věnují. V jedné ze studií byla například měřena činnost mozku při tom, co bylo účastníkům řečeno, aby si vzpomněli na nejlepší a nejhorší chvíle svého života. Poté byla účastníkům naočkovaná vakcína proti chřipce. Ti, kteří při vzpomínání zažívali nejintenzivnější negativní emoce, získali při očkování až o 50 % méně protilátek. 

erwann-letue-nLuXot38_rw-unsplash

Jak stres ovlivňuje naše zdraví?

Stres je přirozenou reakcí našeho těla na nebezpečí. To může přicházet z mnoha různých zdrojů. Paradoxně v moderním světě, kdy nebezpečí nepředstavuje boj o přežití, stresu není o nic míň, než v dobách, kdy tomu tak bylo. Nahradilo ho uspěchané tempo dnešní doby a hektický životní styl.

Během stresu se zvyšuje náš krevní tlak, zrychluje se tep a do akce se zapojují stresové hormony, jako je kortizol a adrenalin. 

Kortizol v malých dávkách pomáhá redukovat zánět v těle. Při dlouhodobé vysoké míře stresu si ale tělo na kortizol zvykne, a začne zvesela spouštět větší množství zánětlivých procesů. Současně kortizol (až na polovinu) snižuje počet bílých krvinek, které mají za úkol ničit patogeny - škodlivé viry, bakterie a parazity. 

Ve výsledku náš imunitní systém není schopen normálně reagovat na vetřelce zvenčí a snadno ho přemůže jakýkoliv bacil, poletující okolo.

Podpořte svou imunitu “přes hlavu” 

Nejen samotný stres negativně ovlivňuje naše zdraví. Stejně tak naši imunitu oslabuje i dlouhodobý smutek, zlost nebo pocit osamělosti - a to obzvlášť v případě, že tyto emoce necháváme schované hluboko v sobě. Je proto důležité, naučit se své emoce volně vyjadřovat a nebát se s nimi svěřit. 

Pravidelná meditační cvičení (ať už ve formě tichého sezení, tance nebo třeba qi gongu či tai chi) nebo psaní deníku vám mohou pomoct emoce lépe pochopit a zpracovat.

Základem je tak vyhradit si čas na sebe sama a naučit se vědomě v každodenním shonu zastavit - dřív, než nás nechtěně zastaví nemoc.

yage_1

Vytvořte si sebe-pečující rutinu

S péči o svou duševní pohodu můžete začít jednoduchými, malými krůčky. Vytvořte si každodenní ranní a večerní rutinu, při které na chvíli pustíte starosti z uplynulého dne a naladíte se zpátky na sebe. Rutina tak může obsahovat třeba:

✶ Jemné protažení nebo jógu

✶ Váš kosmetický rituál 

✶ Krátké dechové/meditační cvičení - tipy na 4 praktické techniky najdete v tomto článku

✶ Psaní deníku

✶ Čtení pár stránek knížky

TIP: Korejský krásy rituál s luxusní kosmetikou Yage

Luxusní česká přírodní kosmetika Yage Organics nabízí produkty sestavené podle tradičního korejského rituálu krásy. Ten se skládá z 10 kroků, během kterých pleť důkladně očistí, hydratuje, vyživí a zbaví drobných nedokonalostí. 

Posilněte své zdraví vůní

Příjemný způsob, jak zbavit tělo i mysl stresu a napětí, je pomocí aromaterapie. Éterické oleje pomáhají zklidňovat nervový systém, zmírňují negativní emoce a přináší stav uvolnění a vnitřního klidu. 

Levandule

✔︎ Snižuje krevní tlak a zpomaluje tep při stresové situaci

✔︎ Ulevuje od úzkosti i lehké deprese

✔︎ Zbavuje pocitu viny, lítosti a vnitřní bolesti

✔︎ Přináší uvolnění a pomáhá při nespavosti 

Bergamot

✔︎ Má zklidňující i stimulující účinky

✔︎ Pomáhá při depresi a úzkosti

✔︎ Redukuje stresové hormony

✔︎ Přináší energii, radost a dobrou náladu

Růže

✔︎ Podporuje sebelásku

✔︎ Zbavuje bolestí hlavy

✔︎ Urovnává výkyvy nálad

✔︎ Uvolňuje zlost a smutek

Neroli

✔︎ Působí jako přírodní antidepresivum

✔︎ Uvolňuje podrážděnost a nevyjádřenou zlost

✔︎ Přináší radost a naději

✔︎ Pomáhá při únavě a nespavosti během PMS

  

Nastavení cookies

Používáme cookies, abychom Vám umožnili pohodlné prohlížení webu a díky analýze provozu webu neustále zlepšovali jeho funkce, výkon a použitelnost

Nezbytné (vždy aktivní nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval správně
Analytické
Pomáhají nám pochopit, jak web používáte. S jejich pomocí ho můžeme zlepšovat
Profilující (marketingové)
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat relevantní obsah a reklamy, které pro vás mohou být zajímavé a užitečné

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení