7denní plán pro detoxikaci mysli

Negativní emoce a dlouhodobý stres je pro náš organismus doslova jedovatý. Vznikají totiž kvůli němu v těle psychotoxiny, které negativně ovlivňují i naše fyzické zdraví. Jak v této náročné době podpořit svou psychiku a pročistit svou mysl? Pusťte se do 7denního detoxu a zaveďte do svého života pozitivní návyky pro duševní rovnováhu!

we-vibe-toys-Xsh8DS8ExU4-unsplash

 

DEN 1: Zaměřte se na správnou kvalitu spánku

Během noci naše podvědomí zpracovává všechny vjemy z uplynulého dne. Kvalitní a dostatečně dlouhý spánek je proto důležitý pro naši paměť, koncentraci, učení i naše emoční zdraví. Jen jedna noc, kdy špatně spíme, způsobuje, že jsme další den unavení, podráždění, hůř se soustředíme a častěji zažíváme emoční výkyvy. Z dlouhodobého hlediska pak spánková deprivace může vést k rozvoji úzkosti a deprese i ke zhoršení existujících duševních onemocnění. 

První den detoxu se proto zaměřte na svůj spánek:

  1. Rozplánujte si den tak, abyste v noci nemuseli dohánět pracovní úkoly, ale mohli jít dříve spát
  2. Alespoň hodinu před spaním vypněte všechny obrazovky, aby se vám lépe usínalo
  3. Uvařte si šálek bylinkového čaje (např. z heřmánku nebo meduňky) a chvíli si čtěte nebo se věnujte jiné "offline aktivitě"
  4. Před spaním si dejte teplou sprchu nebo vanu, abyste uvolnili tělo a připravili ho na odpočinek
  5. Než si zalezete do postele, v ložnici vyvětrejte a zatemněte okna (případně použijte masku na spaní)
  6. Bonusový TIP: Spánek můžete podpořit zklidňujícími éterickými oleji jako je levandule, vanilka, růže, bergamot, santalové dřevo, heřmánek nebo jasmín

 

  

 

DEN 2: Vytvořte si ranní rutinu

První hodina po probuzení má velký vliv na celý náš den. Ovlivňuje naši produktivitu v práci, výdrž při cvičení i trpělivost v každodenní komunikaci s naším okolím.

Začněte proto své ráno v napojení sami na sebe a zkuste ode dneška tento návyk zařadit do každého svého dne! Pokud ráno stíháte sotva zhltnout snídani a vyrazit do práce, začněte vstávat o něco dřív. Půl hodinka navíc může s vašim dnem udělat divy...

Zařadit do ní můžete:

1) Návyky, které vám po ránu dodají energii a díky kterým se napojíte na svoje tělo:

  • protažení, jógu nebo ranní běh

  • párminutovou procházku na čerstvém vzduchu

  • studenou sprchu

  • ranní péči o pleť a tělo

 

2) Návyky, které podpoří čistou mysl a emoční rovnováhu:

  • hodinu bez mobilu a sociálních sítí

  • psaní deníku

  • meditaci

  • dechové techniky

 

3) Činnosti, ve kterých se chcete zlepšovat, ale přes den na ně často nezbývá čass

  • čtení knížek

  • učení něčeho nového (např. cizího jazyka)

  • poslech inspirativního podcastu

  • sledování vzdělávacího videa/kurzu

 

DEN 3: Nastavte si limit pro sledování sociálních sítí

Sociální sítě jsou skvělý způsob, jak zůstat v obraze, propojt se se známými i neznámými, bavit se i inspirovat. Příliš času strávených na sítích ale neprospívá nikomu z nás. Mnohdy v nás totiž spouští nechvalně proslulý stav "FOMO" (fear of missing out) - strach, že nám neustále něco zajímavého a důležitého uniká. Zároveň nás často vedou ke srovnávání našeho života s životem ostatních a můžou v nás tak vyvolávat úzkost i depresi. Tohle zahlcení z virtuálního světa nás odpojuje od nás samotných a může narušovat náš každodenní život - od soustředěnosti v práci až po kvalitu našich vztahů.

Ve třetím dni detoxu si proto nastavte limit pro sledování sociálních sítí. Můžete si sami se sebou domluvit určitý čas (např. 1 hodinu denně), nebo si například stanovit, že na sítě nakouknete jen 2x denně (a ne každých 5 minut).

 

DEN 4: Dejte průchod negativním emocím

Negativní emoce nejsou něco, čemu bychom se měli vyhýbat a co bychom měli potlačovat. Jsou jako tlakový hrnec, a pokud je v sobě dusíme dlouhodobě, jednou zkrátka bouchnou. V tomto dni detoxu proto zkuste najít způsob, jak nahromaděný stres a nepříjemné emoce uvolnit.

Pár způsobů, jak na to:

  • Dostaňte negativní emoce pryč z těla skrz pohyb

  • Běžte se vybít na boxovacím pytli

  • Dupejte, skákejte, tancujte

  • Vezměte si polštář a vědomě do něj chvíli bouchejte, nebo jím házejte o zeď

  • Vypište se ze svých pocitů do deníku

  • Běžte někam do přírody a vykřičte se

 

DEN 5: Ukliďte si prostor okolo sebe

Naše vnitřní rozpoložení často reflektuje i naše okolní prostředí. Může se tak stávat, že když máme okolo sebe nepořádek, máme přirozeně i větší chaos a neklid ve své mysli. Dnes se proto pusťte do úklidu svého prostředí - fyzického i virtuálního, například:

  • ukliďte si ve svém pokoji

  • srovnejte si pracovní stůl

  • provětrejte svůj šatník a vyřaďte to, co nenosíte

  • vyhoďte nebo darujte věci, které vám doma už dlouho jen leží

  • přeorganizujte potraviny v lednici a/nebo ve spíži

  • vyneste smetí

  • protřiďte nepovedené fotky v mobilu

  • smažte nedůležité e-maily ve své schránce

 

kara-eads-L7EwHkq1B2s-unsplash

 

DEN 6: Zařaďte do svého života mindfulness

Mindfulness se v češtině překládá jako vědomá pozornost. Jde o schopnost být tady a teď v přítomném okamžiku, aniž bychom od ní v mysli kamkoliv utíkali. Mindfulness nemusíte praktikovat jako meditaci ve zkříženém sedu a se zavřenýma očima. Zařadit ho můžete i do svých každodenních aktivit:

  • Ráno si vychutnejte vůni a chuť kávy bez sledování mobilu nebo spěchání do práce
  • U jídla se nevěnujte žádným dalším aktivitám - jezte pomalu, každé sousto v klidu kousejte a vnímejte chuť, vůní i texturu každé potraviny
  • Při chůzi se zaměřte na to, jak se vaše chodidla s každým krokem dotýkají země
  • Pokud sedíte, zkuste procítit místa, kde se vaše tělo dotýká židle/křesla
  • Několikrát za den se zkuste na chvíli zastavit a jen vnímat proudění svého dechu

 

DEN 7: Užijte si den sami pro sebe

Zvolte si den, kdy se nemusíte věnovat žádným důležitým povinnostem a užijte si ho od začátku do konce podle svých představ!

Jak takový den můžete vyplnit?

  • Připravte si v klidu výbornou, zdravou snídani
  • Vychutnejte si dobrou kávu nebo váš oblíbený čaj a počtěte si při ní pár stránek knížky
  • Vypněte internet a zkuste co nejvíce času trávit offline
  • Vyrazte ven na procházku - ať už s rodinou, se psem, nebo jen samy se sebou
  • Zajděte na masáž (nebo o ni požádejte partnera)
  • Dopřejte pleti peeling nebo si pleťovou masku
  • Připravte si vyživující vlasový zábal
  • Naložte se do voňavé uvolňující koupele
  • Pusťte si film, na který se chcete už tak dlouho podívat
  • Pozvěte sami sebe na kávu nebo na oběd do své oblíbené kavárny/restaurace

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení