Greenwashing: Jak nakupovat ekologicky a nenaletět

Čím dál více lidí se zajímá o ekologický dopad svých každodenních voleb. Řeší, odkud pochází jejich jídlo, z jakého materiálu bylo vyrobeno jejich oblečení nebo co obsahuje kosmetika na jejich poličce. Vědomi si toho jsou i výrobci a snaží se tohoto trendu co nejlépe využít. Bohužel často ne úplně férovým a etickým způsobem. 

Jak poznat, že skutečně kupujeme udržitelné, ekologické produkty, a nestat se obětí greenwashingu? 

josefin-WS5yjFjycNY-unsplash

 

Co je greenwashing?

Pojmem greenwashing se označuje vědomé či nevědomé šíření dezinformací a zveličování environmentální prospěšnosti určitých produktů nebo celých firem. Jde o marketingový tah, kterým se firmy snaží přilákat ekologicky smýšlející zákazníky a zlepšit svou image. 

S greenwashingem se můžeme setkat na obalech produktů a v reklamních kampaních, ale i v prezentacích celých firem a jejich filozofie. 

Původ slova greenwashing

S výrazem greenwashing údajně poprvé přišel newyorský environmentalista Jay Westervelt ve své eseji z roku 1986. V ní ho vysvětluje na příkladu kartiček v hotelových pokojích, vyzývajících hosty, aby šetřili přírodu a opakovaně používali stejné ručníky namísto toho, aby se stále praly.

Westervelt si ale snadno spočítal, že jde jen o marketingové gesto, které ve skutečnosti žádný vliv na životní prostředí nemá. Jestli totiž hotely pračku zapnou s menším nebo větším množstvím ručníku, vyjde ekologicky úplně na stejno. Ve výsledku tak šlo jen o snahu hotelu zlepšit svou reputaci a ušetřit vlastní práci a náklady.

 

V čem je greenwashing nebezpečný?

Kromě toho, že jde o neetický přístup k zákazníkovi, greenwashing způsobuje jeden zásadní problém - pod lákavými nápisy “přírodní” a “udržitelné” se totiž ve skutečnosti může skrývat zboží, které je pro životní prostředí nebezpečné. V dobré víře, že přírodě nákupem těchto produktů pomáháme, jí tak naopak sami škodíme. 

 

Jak greenwashing poznat?

Velmi problematické na greenwashingu je to, že bývá těžko rozpoznatelný. Obvykle totiž nejde o 100% lživá tvrzení, ale informace vytržené z kontextu. Pokud však kontext dost dobře neznáme, může být náročné se zorientovat. 

Tričko ve fast fashion řetězci může být opravdu vyrobené z nějaké části z bio bavlny nebo recyklovaných materiálů. Větší část ale možná tvoří neekologická syntetická vlákna a celá výroba proběhla za neetických podmínek v některé z rozvojových zemí. Automobilka může za každé prodané auto vysadit jeden strom, ale celkový efekt na životní prostředí bude mít stále velmi negativní. Kosmetika může být zabalená v recyklovaném obalu, ale uvnitř může být chemický mix, který neprospívá ani životními prostředí, ani našemu zdraví...

Abyste se greenwashingu co nejvíce dokázali vyhnout, řiďte se proto následujícími pravidly:

 

1) Nenechte se zlákat designem produktů

Zelené obaly, motivy přírody, zdánlivě ekologické balení, nápisy jako “přírodní” a “udržitelné” nemusí nic vypovídat o složení produktu. Vždy proto raději nakoukněte do složení a ujistěte se, že nejde jen o čistý greenwashing.

 

 

2) Čtěte relevantní informace

To, že je například produkt veganský nebo netestovaný na zvířatech, ještě vůbec nemusí znamenat, že je udržitelný a šetrný k životnímu prostředí. Hledejte proto na obalech i ve složení relevantní informace.

 

3) Mějte jasno v tom, co hledat

Ať už u potravin, kosmetiky, domácích prostředků nebo oblečení, naučte se hledat problematické ingredience a materiály, kterým je lepší se vyhnout. 

 

4) Hledejte nezávislé informace

Každá firma chce v prvé řadě vydělávat co nejvíc peněz. Vše, co najdete na obalech produktů, v reklamách a propagačních materiálech se tento cíl bude snažit podpořit. Pokud si u některého produktu nebo firmy nejste jistí, vyhledejte si o nich raději nezávislé informace mimo jejich hlavní kanály. 

 

5) Nezapomínejte na kontext

Nepodporujte firmy, jejichž celková činnost a filozofie neladí s vašimi environmentálními hodnotami - např. řetězce fast fashion, které přijdou s řadou udržitelnějšího oblečení, ale zbytek sortimentu tvoří neeticky vyráběné oblečení s ekologicky náročných materiálů.

 

6) Zaměřte se na oficiálně uznávané certifikáty

Samotné firmy na své produkty mohou napsat ledasco. Orientujte se proto raději pomocí uznávaných certifikátů, které jsou alespoň částečnou zárukou, např: 

  • Fair trade (férové pracovní podmínky lidí, zapojených do pěstování, výroby a zpracování produktů)
  • GOTS (přísná certifikace pro textil vyrobený z organických vláken, sleduje jak ekologickou, tak etickou stránku pěstování bavlny a celou výrobu textilu)
  • CPK a CPK bio (certifikovaná přírodní a bio kosmetika)
  • Ecocert (certifikovaná přírodní a bio kosmetika)
  • UTZ (certifikát pro udržitelně pěstovanou kávu, kakao a čaj)