4 faktory, které oslabují naši imunitu (a jak se jim bránit)

Chcete se cítit lépe ve svém těle a zařídit, aby se vám bacily vyhýbaly obloukem? Zaměřte se na své každodenní návyky a volby, které mohou narušovat obranyschopnost vašeho těla! 

K čemu slouží imunitní systém

Imunitní systém má za úkol organismus chránit proti infekcím a tím proti onemocněním všeho druhu. Důležitou roli v imunitním systému hrají bílé krvinky (leukocyty), které bojují proti virům, bakteriím, nádorovým buňkám a dalším škodlivým materiálům, které ohrožují naše zdraví. 

Když tělo napadne tzv. antigen, imunitní systém začne pracovat na tom, aby ho rozpoznal a dostal ho z těla pryč. Začne tak vytvářet protilátky, které napadají tyto škodlivé antigeny. Aby se tělo mohlo bránit proti případné další nákaze, protilátky v organismu po určitou dobu zůstávají. Proto po prodělání nemoci obvykle stejnou nemoc nějaký čas nechytneme znovu. 

Známky oslabené imunity

  • opakující se chřipky a nachlazení
  • neustále ucpané dýchací cesty
  • nedostatek energie
  • bolesti hlavy
  • problémy se zažíváním (průjmy, zácpy, nadýmání)
  • pomalé hojení drobných poranění
  • časté vyrážky na kůži

 

jason-briscoe-GrdJp16CPk8-unsplash

 

Co imunitu oslabuje

Aby náš imunitní systém mohl spolehlivě chránit, je potřeba jeho funkci podporovat svým každodenním životním stylem. Kromě toho, že můžeme zařadit konkrétní potraviny, výživové doplňky a zdravé návyky, je potřeba také omezit věci, které imunitu mohou oslabovat. 

Mezi faktory, oslabující imunitní systém, patří zejména: 

 

Nevhodná skladba stravy 

Vysoký příjem cukru snižuje schopnost bílých krvinek likvidovat škodlivé bakterie a zvyšuje míru zánětlivosti v těle. Současně vysoká konzumace cukr také zvyšuje riziko nadváhy a obezity, které mohou následně vést k diabet nebo onemocněním kardiovaskulární soustavy. 

Kromě cukru může imunitní systém narušovat také zvýšený příjem soli, nasycených tuků a naopak nedostatek vitamínu A, B6, C, D, E, zinku, selenu, železa, mědi a kyseliny listové.

Omezte proto ve svém jídelníčku rafinovaný cukr, sůl a vysoce zpracované potraviny a zařaďte namísto toho více přirozených potravin jako je ovoce, zelenina, ořechy, semínka, luštěniny a celozrnné obiloviny.

 

Zimní počasí a málo sluníčka

Důvodů, proč býváme více nemocní na podzim a v zimě, je hned několik. Z pohodového letního režimu obvykle skáčeme zpět do pracovních povinností, zažíváme více stresu a často máme méně čas na odpočinek. 

To vše ovlivňuje nejen naše psychické rozpoložení, ale i naše fyzické zdraví. Kromě toho se ale přidává ještě počasí - úbytek slunečních paprsků znamená menší příjem vitamínu D. Ten přitom hraje při obranyschopnosti organismu významnou roli.

Pokud je to možné, využijte proto v zimním období každé slunečné chvilky a příjem vitamín D podpořte i skrze stravu. Mezi jeho zdroje patří například tučné ryby, vaječné žloutky nebo houby. 

 

Nedostatek nebo špatná kvalita spánku

Během spánku imunitní systém vyplavuje hormony cytokiny, které tělu pomáhají v boji s infekcí a záněty. Nedostatek spánku nebo jeho narušená kvalita narušuje produkci těchto ochranných látek a činí tělo náchylnější k onemocnění.

Jak kvalitu spánku podpořit?

  • Snažte se každý den (i o víkendu) chodit spát a vstávat zhruba ve stejný čas
  • Přes den se snažte načerpat co nejvíc denního světla
  • Alespoň 1-2 hodiny před spaním vypněte počítač a odložte mobil (modré záření z obrazovek ztěžuje usínání a zhoršuje kvalitu spánku)
  • Vyhněte se jedení těžkého jídla pozdě v noci
  • Zatemněte ložnici, snižte v místnosti teplotu a před spaním si vyvětrejte
  • Oblečte si na spaní ponožky
  • Vytvořte si večerní rituál, který vaší mysli vyšle signál, že je čas na odpočinek (koupel, péče o pleť, meditace, čtení knížky...)

 

 

Stres a negativní emoce 

Chronický stres vede k mnoha negativním změnám v našem organismu. Způsobuje vyčerpání, bolesti hlavy, zhoršenou schopnost soustředění, narušené trávení a mimo jiné také oslabení imunitního systému. Jak je to možné?

Při stresové reakci nadledvinky vyplavují stresové hormony v čele v kortizolem. Ten mobilizuje organismus k reakci na hrozící nebezpečí, pomáhá zásobovat mozek glukózou a udržet tak dostatečnou míru energie. Kromě toho má také silné protizánětlivé účinky, takže kdyby nás něco reálně ohrožovalo na životě, možná zranění by se lépe a rychleji hojila. Z krátkodobého hlediska kortizol není nepřítelem. Právě naopak. Potíž však nastává, když je jeho hladina v těle zvýšená dlouhodobě. V tom případě dochází k nekontrolovatelné zánětlivé reakci v těle a rozvoji chronického zánětu.

Kompletně se vyhnout stresu je prakticky nemožné. Můžeme se ale naučit techniky a způsoby, jak se stresem pracovat a po emočně vypjaté situaci se vrátit zpět do vnitřní rovnováhy. Praktické tipy, jak na to, najdete v tomto článku.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení